خط تلفن ثابت اینترنتی

خرید خط تلفن ثابت اینترنتی

مقالات

با توجه به اینکه هم اکنون موضوع ارائه خطوط تلفن ثابت، از انحصار شرکت مخابرات ایران خارج شده و همانند خطوط تلفن موبایل، اپراتورهای مختلف در حوزه ارتباطات ثابت، مجاز به ارائه خط تلفن ثابت به مشترکین بوده و در واقع، متقاضی، دارای ازادی انتخاب در اپراتور مورد نظر جهت تهیه خط تلفن ثابت خود می باشد، ولیکن بدلیل سیاست های مختلف اپراتورها در نحوه ارائه خدمات و همچنین وجود جزئیات پنهان در آن باعث ایجاد ابهام و یا اشتباه در انتخاب می شود، لذا هدف از این مقاله، ساخت یک راهنمای جامع جهت انتخاب صحیح نوع خط تلفن ثابت و اپراتور ارائه دهنده آن می باشد.

در نتیجه این مقاله بصورت پویا بوده و همچنین از طریق کامنتهای درج شده توسط بازدیدکنندگان ذیل این مقاله، قابلیت بروز رسانی خواهد داشت.

در حوزه ارائه خطوط تلفن ثابت، اپراتورهایی که دارای یکی از مجوزهای FCP یا SERVCO باشند مراکز اصلی ارائه خط تلفن ثابت به متقاضیان می باشند.
اپراتورهای با مجوز FCP در واقع بعنوان اپراتورهای مادر و اپراتورهای با مجوز SERVCO بعنوان اپراتورهای با اختیارات کمتر در اتباطات ثابت شناخته می شوند.

به زبان ساده اختیارات SERVCO شامل تمام اختیارات FCP صرفا در محدوده ارائه سرویسها است ولیکن تمام زیرساختهای ارائه سرویسها را از FCP باید تامین نموده و خود مستقلا مجاز به ایجاد زیرساخت نمی باشد.

چنانچه خط تلفن از طریق هریک از شرکتهای دیگر که فاقد مجوزهای فوق باشند به متقاضی واگذار شود، در قالب واسطه بوده و درنهایت از طریق یکی از اپراتورهای فوق، خط تلفن مربوطه صادر شده است. قابل ذکر است شرکت مخابرات ایران نیز در لیست اپراتورهای با مجوز FCP بوده و اختیارات آن خارج یا بیش از مجوز سایر اپراتورهای با مجوز FCP نمی باشد لذا مهمترین بخش تفاوت اپراتورها در میزان ارائه خدمات آنها بوده و اختیارات قانونی آنها با یکدیگر تفاوتی ندارد.

لیست اپراتورهای مجاز در وب سایت سازمان تنظیم مقررات در بخش دارندگان پروانه FCP و SERVCO قابل مشاهده و استعلام است.

 

در تاریخ تدوین این مقاله، اهم تفاوت خطوط تلفن اپراتورهای اصلی درج می گردد.

مخابرات ایران خطوط تلفن ثابت را با دو زیرساخت PSTN و NGN ارائه می دهد. با توجه به اینکه هر دو نوع سرویس این اپراتور از بستر سیم مسی در سمت مشترک قابل دسترس است، بنابراین لازم است جهت استفاده از هر نوع از خطوط تلفن ثابت شرکت مخابرات، امکان سیم کشی تلفن مربوطه به محل مشترک از طرف مخابرات وجود داشته باشد.

خطوط PSTN: مخابرات بدلیل سیاست یا عقب ماندگی فناوریهای مخابرات، قابلیت جابجایی ندارند و در صورت نقل مکان، مشترک عملا خط تلفن خود را از دست داده و در محل جدید مجددا لازم است جهت دریافت خط تلفن جدید اقدام نماید. بنابراین این نوع روش خطوط به نوعی منسوخ شده در دنیا تلقی می گردند و معمولا (که هم اکنون به وفور در ایران در حال استفاده است) برای اماکنی مناسب است که به هر دلیل امکان استفاده از نسل/ های جدید خطوط تلفن ثابت امکانپذیر نباشد.

با توجه به توضیحات فوق، خطوط قدیم PSTN بدلیل قدمت آن برای قریب به اتفاق مخاطبان شناخته شده است و نیاز به توضیح خاصی ندارد.

خطوط تلفن NGN، نقطه اصلی تمرکز است چرا که اشخاص با علم و فناوری روز، هم اکنون از این خطوط استفاده می کنند.
و سایر اپراتورهای جدید، قریب به اتفاق آنها نیز خطوط تلفن ثابت را با این فناوری (NGN) به متقاضیان ارائه می دهند و روشهای PSTN صرفا حسب مورد بر اساس درخواست متقاضی توسط اپراتورهای FCP قابل انجام است.

خطوط NGN: که می توان آنرا خط تلفن ثابت اینترنتی نامید و برخی نیز به آن خط تلفن ثابت مجازی می گویند از نوع نسل جدید خطوط ثابت است. از مزایای اصلی خط تلفن ثابت اینترنتی، ظرفیت توسعه پذیری آن است. در واقع زمانیکه خط تلفن از دنیای قدیم وارد فضای IP می شود همین تغییر فضا مبین افزایش ظرفیت زیرساختی آن است. از آنجا که این مقاله قصد ورود به مباحث تخصصی ندارد و هدف، بیان مطالب با زبان ساده است، در یک مثال تفاوت خطوط نسل قدیم با جدید را می توان به مانند منعطف شدن آهن بدون کاهش استحکام آن اشاره نمود. در این حالت ظرفیت استفاده از آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند.
از ساده ترین امتیازات خطوط NGN، عدم وابستگی آن به بستر فیزیکی سیم مسی است. بنابراین می توانید هم اکنون حذف محدودیت های آنرا ترسیم کنید. بله اکثر ترسیمات شما صحیح است.
حال اپراتور ارائه دهنده بر اساس سیاستهای داخلی خود و با قوانین دستوری، می تواند آنرا کنترل و محدود کند.

این دقیقا تفاوت در نحوه ارائه خط تلفن ثابت اینترنتی از طرف اپراتورها است که می بایست پیش از هرگونه اقدام در مورد آن مطالعه نمایید.

 

طبق مواردی که تاکنون مشاهده شده بر اساس سیاستهای داخلی اپراتورها و دستورات شفاهی (که حداقل مصوبه ای در این مورد توسط دفتر سیار اول در هیچ مرجعی یافت نشده است)، دسترسی به خطوط تلفن NGN صرفا از بستر IP اپراتورهای مربوطه امکانپذیر است. بنابراین متقاضی نمی تواند خط تلفن NGN خود را از یک اپراتور دریافت نموده و از طریق بستر اینترنت یا اینترانت اپراتور دیگر به آن متصل شود.

تنها مصوبه ای که در این مورد توسط دفتر سیار اول در مرجع صدور قوانین مشاهده شده است، عدم امکان تحرک برای مشترک خط تلفن ثابت در زمان استفاده و مکالمه با خط مربوطه می باشد که منطقا نیز صحیح و فلسفه “خط تلفن ثابت” از نام آن مشخص است و نقطه عطف تفاوت خطوط تلفن ثابت و سیار (موبایل) در اینجا مشخص می شود.
لکن با نظر می آید بدلیل عدم وجود دانش کافی اپراتورها در تطبیق ارائه خدمات خود با مصوبه فوق و عدم امکان کنترل، به ناچار ملزم به اعمال محدودیت ارائه خدمات بر روی بسترهای اینترنت مشخص خود شده اند.

بنابراین تا اینجا، موضوعی که متقاضی لازم است جهت تهیه خط تلفن ثابت اینترنتی به آن توجه نماید این مورد است که در محل مورد استفاده امکان اتصال به بستر اینترنت با اینترانت همان اپراتور را نیز باید داشته باشد در غیر اینصورت استفاده از خط تلفن تهیه شده غیر ممکن شده و این اشتباه متقاضی را متحمل هزینه غیر قابل بارگشت خواهد نمود.

برخی از اپراتورها، در همان زمان ثبت نام خط تلفن ثابت، مشترک را ملزم به ثبت سفارش یکی از سرویسهای اینترنتی خود نیز می نمایند.

 

واضح است با توجه به شرایط فوق، در صورت تغییر محل مشترک و نقل مکان نیز، لازم است بستر اینترنت یا اینترانت همان اپراتور در نقطه جدید نیز مهیا شده باشد در غیر اینصورت تفاوتی بین خط PSTN و NGN در این مورد خاص وجود نخواهد داشت.

ممکن است برخی اپراتورهای تازه تاسیس و سودجو که دانش تطابق با قوانین مصوبه ای را نیز ندارند، دستورات بالاسری را رعایت ننمایند. سابقه نشان داده است این دسته نیز پس از مدتی کوتاه و شناسایی بازرسان، با برخورد قهری بالاسری مورد مهر ویژه قرار گرفته و خود را با سایر اپراتورها سازگار می نمایند و در این میان، مشترک بی گناه، بازنده این شیطنت خواهد بود. چرا که ناگهان با قطعی و عدم دسترسی به خط تلفن خود مواجه شده و در زمان پیگیری از اپراتور مربوطه، پاسخی (در صورت پاسخ) مبنی بر بی تقصیری اپراتور و ارجاع به بالاسری را خواهند شنید و قطعا در زمان پیگیری از سازمان بالاسری نیز دستگیری از ایشان نخواهد شد.

از بخش آخر پاراگراف فوق اطمینان داشته باشید. این مورد چندین بار بطور مستند مشاهده شده است.

 

پس از معرفی مراکز اصلی ارائه خطوط تلفن ثابت، وارد مبحث شرکتهای واسط می شویم.
حال با توجه به شناخت اپراتورهای اصلی، چه دلیلی به مراجعه به شرکتهای واسط وجود دارد؟

تنها دلیل مراجعه به شرکتهای واسط، استفاده از خدمات تکمیلی و ارزش افزوده ای است که اپراتورهای اصلی ارائه نمی دهند.
همانطور که شرایط ارائه خط تلفن ثابت توسط اپراتورهای اصلی و سیاست آنها متفاوت است، این تفاوت سیاست در شرکتهای واسط نیز وجود دارد.

بنابراین بسیار ضروری است که پیش از اقدام عجولانه در این مورد مطالعات لازم یا مشورت با اشخاص قابل اعتماد صورت گیرد.

یکی از بهترین روشهای پیشنهادی جهت مطالعه و نتیجه گیری سریع در انتخاب اپراتورهای اصلی و فرعی (واسط)، تهیه چک لیست نیازهای اصلی است.

این مقاله در حال تکمیل بوده و ادامه دارد…

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
سرویس پشتیبانی خطوط تجاری سایر اپراتورها
نوشتهٔ بعدی
افزایش توان خطوط تجاری سرشماره 7

پست های مرتبط

فهرست